Efficient Logistics: A Key to Vietnam’s Competitiveness

(VLR) What More Competitive Freight Logistics Can Do in Vietnam

Key Findings

• While Vietnam has attained a strong track record of economic growth over the past 20 years, the drivers that fueled this growth are rapidly depleting, making it critical to develop new drivers of growth going forward.
• More competitive transport and trade logistics can become a new driver of sustained growth through their positive impact on productivity and their direct influence on business competitiveness.
• Logistics operations in Vietnam are costly relative to key regional peers like China, Malaysia, and Thailand, primarily because of the prevalence of unpredictability in supply chains.
• Unpredictability in supply chains increases logistics costs by making it necessary for businesses to carry more inventory than they would otherwise need to manage their everyday operations. Vietnam’s key root causes of supply chain unpredictability are:


- Cumbersome and inconsistently-applied government regulations;
- Lack of automation in key trade-related processes such as trade clearance;
- Fragmented modal planning in transportation;
- A belief among shippers and logistics service providers that facilitation payments are necessary to avoid delays in supply chains;
- Low barriers to entry in trucking; and
- Major supply-demand imbalances in infrastructure provision.
• It is estimated that Vietnam’s shippers spend approximately US$100 million annually in extra inventory carrying costs due to import-export clearance delays, an amount that is projected to reach US$180 million by 2020.

Key recommendations

• Minimize paper-based processes in the customs and technical clearance of imports and exports.
• Ensure transparent and consistently interpreted, applied, and enforced government regulations and operations related to international trade.
• Define and manage “multimodal logistics corridors” where containerized flows on trucks and barges can move on adequate infrastructure and with minimal regulatory delays.
• Improve hinterland connections to deep-water ports at the Northern and Southern gateways; and develop and execute a plan to match supply and demand in container terminal handling at these gateways.
• Facilitate the entrance of international players to the freight forwarding and third-party logistics service-provider market and encourage collaboration between foreign and domestic players.
• Promote a more sustainable supply-demand balance in the trucking industry.

Ý kiến bạn đọc

Chưa có ý kiến nào. Hãy là người để lại ý kiến đầu tiên.

Ý kiến của bạn

0

Tối thiểu 10 chữTiếng Việt có dấuKhông chứa liên kếtGửi bình luận

Vui lòng nhập mã bảo mật để gửi bình luận lên hệ thống
Gửi bình luận

Hàng loạt cảng container đường thủy “đói” hàng

Ngày 15/10/2019 lúc 10:14

Đến nay, hàng hóa thông qua các cảng container thủy hiện đại ở phía Bắc này khá èo uột.

Hướng dẫn thủ tục chuyển tải, thay đổi phương thức vận tải hàng quá cảnh

6 Giờ trước

Tổng cục Hải quan vừa có văn bản hướng dẫn các Cục Hải quan tỉnh, thành phố và một số doanh nghiệp về thủ tục chuyển tải, thay đổi phương thức vận chuyển, phương tiện vận tải đối với hàng hóa quá cảnh.

Hiệp định EVFTA có thể được EU phê chuẩn nửa đầu năm 2020

6 Giờ trước

Dự kiến, đầu năm 2020 Nghị viện châu Âu mới có phiên họp toàn thể để xem xét Hiệp định thương mại tự do Việt Nam - EU (EVFTA). Theo lộ trình này, EVFTA có thể được phía EU phê chuẩn trong nửa đầu năm 2020. Theo quy định, Hiệp định có hiệu lực 2 tháng sau đó hoặc vào thời điểm do 2 bên thống nhất.

Dịch vụ thuế điện tử sắp thay thế hoàn toàn hệ thống iHTKK và nộp thuế điện tử

Ngày 18/10/2019 lúc 11:14

Theo thông tin từ Tổng Cục thuế, tháng 11/2019, người nộp thuế trên toàn quốc sẽ sử dụng Dịch vụ thuế điện tử (eTax) thay thế hệ thống iHTKK và nộp thuế điện tử.

Thời tiết

TP Hồ Chí Minh

Hiện tại

32°

Mây rải rác

20/10

25° - 33°

Mưa giông rải rác

21/10

25° - 33°

Mưa giông vào buổi chiều

22/10

25° - 33°

Mưa giông

Nguồn: Weathers Underground

Tỷ giá ngoại tệ

Tỷ giá ngoại tệ cập nhật vào 19/10/2019 14:55
Mã NTTiền mặtChuyển khoảnBán
AUD15,621.1615,715.4515,982.69
EUR25,605.2925,682.3426,453.66
GBP29,508.3829,716.3929,980.90
JPY210.48212.61219.80
SGD16,797.1616,915.5717,100.31
THB750.75750.75782.07
USD23,145.0023,145.0023,265.00
Nguồn: Vietcombank

Giá xăng dầu

Giá xăng, dầu cập nhật ngày 19/10/2019 11:55
Loại xăng dầuĐơn vịGiá vùng 1Giá vùng 2
Dầu hỏaVND/L1525015550
DO 0,001S-VVND/L1652016850
DO 0,05S-IIVND/L1622016540
E5 RON 92-IIVND/L1947019850
Xăng RON 95-IIIVND/L2079021200
Xăng RON 95-IVVND/L2089021300
Nguồn: Petrolimex
Huế trầm mặc một cố đô

Huế trầm mặc một cố đô

Ngày 11/09/2019 lúc 15:19

Có đến Huế một lần mới hiểu hết vì sao vùng đất này lại được gọi là đất...